October 3, 2013

Museumtijdschrift blog: Design als dialoog

Museumtijdschrift blog: Design als dialoog
Door: Edo Dijksterhuis / Recensie / Design
2 Okt 2013
article image
Amsterdam is focusstad tijdens de Beijing Design Week. Deze showcase van Nederlandse vormgeving geeft ook voorproefjes van de Marcel Wanders-tentoonstelling in het Stedelijk Museum en een bijzondere versie van Salon.
Door Edo Dijksterhuis

Marcel Wanders, Cappellini, Knotted Chair
Londen en Milaan gingen Amsterdam voor als focusstad tijdens de Beijing Design Week: een begeerde status aangezien dit evenement geldt als een hoogtepunt op de mondiale designkalender. Tel daar de locatie bij op – de hoofdstad van een van ‘s werelds snelst groeiende economieën – en het mag duidelijk zijn dat Amsterdam flink heeft uitgepakt voor deze als artistieke presentatie vermomde handelsmissie.
De integrale aanpak van stadsontwikkeling waarbij alle belanghebbenden gehoord worden – urbaan polderen dus – wordt aan de man gebracht als de ‘Nederlandse aanpak’. Op een symposium wordt gedemonstreerd hoe nieuwe media – games, datavisualisering, augmented reality – kunnen worden ingezet om industrieel erfgoed geschikt te maken voor hergebruik. Sieraadmakers tonen hun werk, kopstukken van het Dutch Design geven lezingen. Mode-ontwerper Alexander van Slobbe gaat aan de slag met lokale modestudenten om een Chinese versie van de avondjurk te maken.
Vrolijke vaandeldrager
Iedere zichzelf respecterende delegatie heeft een vaandeldrager en in Beijing is die Marcel Wanders. Aan deze ‘Lady Gaga van de designwereld’, zoals Wanders door The New York Times is genoemd, wijdt het Stedelijk Museum Amsterdam in februari een grote overzichtstentoonstelling. De presentatie in het prestigieuze Capital Museum is een opwarmertje.

Marcel Wanders, Magis, Sparkling Chair
Vijfentwintig jaar design en een oeuvre van duizenden objecten zijn in Beijing ingedikt tot een paar interieurfoto’s en een catwalk met dertien stoelen. Natuurlijk ontbreekt de iconische Knotted Chair niet, gemaakt van met epoxy gefixeerd touw. Het meest recente model is de Carbon Balloon Chair die met z’n gewicht van amper zeshonderd gram aanspraak maakt op de titel ‘lichtste stoel ter wereld’.
De aanstaande presentatie in Amsterdam is veel completer. En meer dan dat. Naast zijn vrolijke vormgeving zal Wanders voor het eerst ook autonoom werk laten zien, dat veel duisterder is.

Atelier Sander Wassink. Foto: Salon

Kleien met buurtbewoners

Veel van de tentoonstellingen die kriskras door de Chinese metropool zijn neergezet, overstijgen het niveau van productpresentatie niet. Zo niet die van Salon, dat deze winter ook een tentoonstelling in Nederland organiseert. Dit Amsterdamse initiatief uit 2010 vermengt mode, design en beeldende kunst op een manier die direct reageert op de tentoonstellingslocatie. Een reeks edities op onder andere de hoofdstedelijke Wallen werd vorig jaar opgevolgd door een succesvolle aflevering in Istanbul. Afgelopen week streken vijftien Nederlandse Salondeelnemers neer in Dashilar, een zeshonderd jaar oude volksbuurt in hartje Beijing.
Sander Wassink liet zich inspireren door de alom aanwezige namaakindustrie. Hij kocht tientallen sportschoenen van bekende merken op, verknipte die en liet de stukken door een lokaal schoenmakertje weer in elkaar zetten. Wassink plakte het merk Dashilar op het futuristisch ogende, veelkleurige resultaat: een trots symbool voor een in armoede en anonimiteit gedompelde wijk.

Chris Kabel, krukjes. Foto: Salon

Desirée Hammen gebruikte de overal bloeiende afrikaantjes als verfstof voor borduurlappen. Chris Kabel maakte zijn ronde houten zitmeubel van lokale grondstoffen: tweehonderd plastic krukjes. Ernst van der Hoeven verzamelde zwabbers om er een reusachtig kalligrafeerpenseel van te maken.
Maar de zuiverste vorm van dialoog is afkomstig van Klaas Kuiken en Dieter Volkers. Zij vroegen buurtbewoners een typisch Chinees voorwerp te visualiseren – een theepot – en die in een bolletje klei vorm te geven. De scans van al die verschillende potjes worden over elkaar heen gelegd om tot een echt archetype te komen. Of een soort groepsportret in klei.
‘Marcel Wanders: Pinned Up’, 1 februari 2014 t/m 15 juni 2014 in Stedelijk Museum Amsterdam; www.stedelijk.nl
‘Winter Salon’, 15 januari 2014 t/m 25 februari 2014 op diverse locaties in Amsterdam; www.salon1.org
Hoofdbeeld: Ontwerpen van theepotten voor Klaas Kuiken en Dieter Volker. Foto: Salon.
http://www.museumtijdschrift.nl/museumtijdschrift-blog/design-als-dialoog/

Stimuleringsfonds.nl: Beijing Design Week

Dagelijks verslag van de Beijing Design Week - 01 oktober 2013


Stimuleringsfonds.nl: Beijing Design Week
Van 25 september tot 1 oktober publiceert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie dagelijks een report op de website over de Nederlandse creatieve industrie tijdens de Beijing Design Week.
In dit laatste verslag staat de tentoonstelling Peking Express bij het Confucius Museum centraal.

Verslaggever: Edo Dijksterhuis
Fotografie: JW Kaldenbach
Drie jaar geleden was Alexander van Slobbe ook al eens in China. Toen was de bestemming Sjanghai en nam hij elf Nederlandse vormgevers mee. Samen met Chinese collega’s lieten zij zich inspireren door de Nederlands-Chinese handelsbetrekkingen die teruggaan tot de zeventiende eeuw en die hun sporen hebben achtergelaten in het Nederlandse ambacht, het door Ming-porselein geïnspireerde Delfts blauw in het bijzonder. Shanghai Gesture, zoals het project genoemd werd, leverde een collectie crèmekleurige hempjes op met fijnzinnige applicaties en borduursels.
Ter gelegenheid van de Beijing Design Week is Van Slobbe terug in het Rijk van het Midden. Hij gaf masterclasses aan twintig studenten van het Beijing Institute of Fashion Technology (BIFT) en de Central Academy of Fine Arts (CAFA). Tien dagen lang mochten zij worstelen met een paar door de bezoekende maestro bepaalde randvoorwaarden. Van Slobbe gaf de deelnemers een lap rode chintz en drie termen als leidraad: red dress, red carpet, China red.

Peking Express
De resultaten worden getoond in het Confusius Museum; de tentoonstelling Peking Express is geopend door Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam. Tussen de stele met daarop de veertien manuscripten van de wijsgeer uit de zesde eeuw voor Christus staat een parade van bloedrode avondjurken. De stof rimpelt, zucht als een harmonica, is gedraaid tot rozen of gevouwen tot een capuchon. Opvallend veel aandacht is besteed aan de vaak uitbundige kragen, die niet kunnen verhullen dat het décolleté niet tot de gebruikelijke Chinese vormtaal behoort.
‘Een hoge kraag hoort bij het soort mode waar Chinese vrouwen zich prettig bij voelen’, verklaart Amanda Ma, die zich voor haar jurk heeft laten inspireren door het traditionele silhouet van japonnen uit de Tang-dynastie. ‘Vrouwen mogen hun lichaam niet tonen. Daarom heb ik de voorkant van de jurk helemaal dicht gelaten. Aan de achterkant is hij echter opengesneden rondom een vorm die is afgeleid van een overhemdkraag. Schouders en heupen worden nog extra geaccentueerd door een ketting van gevlochten stof die op de rug hangt.’

Schoonheid in het onverwachte
De meeste deelnemers aan de tien dagen durende workshop moesten wel even wennen aan Van Slobbes optreden als docent. Van Slobbe, die werd geflankeerd door Zou You, decaan van BIFT, en sterontwerper Vega Zaishi Liang, sprak de leerlingen twee keer per dag maar liet ze zoveel mogelijk vrij. ‘Heel anders dan Chinese docenten’, vond Doris Wu die aanpak. ‘Als dit experiment was gedaan onder leiding van een Chinees dan waren er allemaal min of meer dezelfde jurken uitgekomen. Alexander van Slobbe wees ons wel op wat hij goed en slecht vond maar dwong nergens correctie af. En allerbelangrijkst: hij leerde ons schoonheid te vinden in het onverwachte.’
Het onverwachte van de Beijing Design Week zit ingebakken in het enorme scala aan presentaties die kriskras door de stad worden getoond. Het experiment en de conceptuele aanpak hebben een contrapunt in bruikbaar ontwerp dat zijn waarde commercieel bewezen heeft. Zo is er in The Tank, naast Hu Sheguangs gothic wappercapes, een podium gereserveerd voor Addy van den Krommenacker. De jurkenontwerper die in 2007 doorbrak in Rome en daarna een clièntele opbouwde in onder ander Dubai en Rusland, kwam hoogstpersoonlijk met twintig jurken in twee koffers naar Beijing. Tot vlak voor de opening van The Tank stond hij nog te strijken. ‘Eigenlijk wilde ik een show maar dat bleek niet te kunnen’, vertelt Van den Krommenacker. ‘Nu heb ik een soort bevroren catwalk neergezet.’
Het handschrift van de ontwerper die zich laat inspireren door de ingehouden elegante van de jaren vijftig, is goed leesbaar in deze meest recente collectie. Nieuw is het beperkte kleurpalet; grijstinten, beige en antraciet overheersen. ‘Het is een heel persoonlijke collectie’, stelt Van den Krommenacker, die al enthousiaste reacties van potentiële Chinese kopers heeft gekregen.

De Chinese mode van morgen
De ontwerpen die tijdens Salon BJ zijn gemaakt zullen minder snel een koper vinden. Daar zijn ze wellicht een tikje te experimenteel voor. Maar ze zijn wel deels vastgelegd door Mimi Berlin. Dit Amsterdamse collectief van creatieven dat grafische vormgeving, mode en stylingsadvies combineert, heeft al twee keer eerder een eigenzinnige fashion shoot gehouden. De modische registratie van een bijzondere Fong Leng-collectie en de parafrasering van een Dwayne Michael-shoot zijn momenteel te zien op Salon-locaties in Dashilar.
In de lobby van het Far East Hotel zijn negen Chinese student-assistenten over een bank gedrapeerd, allemaal poserend met hun onafscheidelijke mobiele telefoon. Ze dragen de schoenen van Sander Wassink, een cape van Conny Groenewegen, een jasje van Borre Akkersdijk. Daar zijn de nodige lokale attributen zoals een omgedraaide kimono en lampions aan toegevoegd. Hyperserieus en gestileerd maar wel met een knipoog: zo kan de mode van China er morgen uitzien.


read the article in english here

SALON/BJ Curating: Da Wai Lang Ying Hutong #3

SALON/BJ Curating: SALON/BJ brought a selection of work, by Dutch designers/artists, from The Netherlands to Beijing, it will be on show at different venues in the Dashilar area. 
___________________________________________________________________________________
Curating: youasme-measyou, Thomas Voorn, Femke Agema, Juliette Warmenhoven, Painted Series, Liselore Frowijn, Siba Sahabi, Linda Maissan
Place: Da Wai Lang Ying Hutong #3


Left to right: wallpaper by Thomas Voorn, T-shirts by Linda Maissen


Juliette Warmenhoven

Femke Agema

youasme-measyou

Liselore Frowijn

Painted Series
Siba Sahabi

Siba Sahabi

Siba Sahabi