July 15, 2011

YOUASME-MEASYOU at SALON/2

SALON/2: On friday 15 july, from 17:00 - 19:00, youasme measyou will organise a happening at the legendary Vondelpark in Amsterdam. Their second collection 'MONO' for spring/summer 2012 will be presented in collaboration with the brand's Family of Founders. Also, the presentation will feature the launch of the first youasme measyou Park Store, in which the debut collection 'Closer' for fall/winter 2011 will be sold. The clever designs are made to last and created with the finest Italian yarns. The collections clearly complete each other, but are also available separately.  

YOUASME and MEASYOU specialise in high quality knitwear and jerseys for both men and women. The driving forces behind the labels are designer Mark van Vorstenbos and art-director Twan Janssen. 
Remarkable is the label’s financing concept: 500 people each invest €500,- in the setup of YOUASME and MEASYOU.  Members of this ‘Family of Founders’ receive their investment returned in 5 years with a single interest of 5% and additionally are privileged with a 50% discount on garments and invitations to exclusive previews. 


www.youasme.com




De visie achter het logo van Salon/2 gemaakt door Bas Kosters & Esther de Groot

door: Marij Rynja 


Misschien was het je opgevallen: elke editie van Salon/ kent een eigen logo om de identiteit van de uiteenlopende edities van Salon/ te staven. Voor Salon/2, de editie waar de diepgang achter de creatie centraal staat, ontwierp de veelzijdige artiest Bas Kosters samen met Esther de Groot (beeldend kunstenaar en grafisch vormgever) het logo. 
Als je goed kijkt, zie je dubbel, zie je meerdere lagen in een beeld, de typografie en de kleur.

Salon/Blog sprak met Esther de Groot over de visie achter het ontwerp. Esther: "Bas en ik zijn uitgegaan van de samenwerking die wij hebben met z’n tweeën. Dat gegeven, van een tweetal, hebben we verder doorgevoerd: twee, tweetal, dubbel, duo…en dat hebben we in alle facetten naar voren willen brengen. We weten van elkaar wat we wel en niet interessant en leuk vinden, we kennen elkaar goed. We zijn begonnen met het logo om daarna het beeld met het concept van duo’s verder uit te werken. Zo hebben we gekozen voor het gebruik van duo-tone, dus het gebruik van maar twee drukkleuren; de afbeeldingen zijn allemaal bekende Nederlandse duo’s. We hebben expres gekozen voor komische duo’s, omdat het best ambivalent mag zijn hoe mode en design benaderd mag worden. Ook het expres weglaten van kleur is een manier om een tegenstrijdigheid te verkrijgen in het beeld dat we hebben gemaakt, omdat de mode over het algemeen uitbundig en vrolijk is. En van Bas verwacht je ook kleur. Dus dat hebben we willen versoberen."  


Ze hebben de opdracht gekregen doordat Bas Kosters zelf naar Salon/initiator Manon Schaap was gestapt met de vraag of hij niet een keer het logo mocht ontwerpen, want hij snapte geen bal van de ontwerpen van de vorige logo’s, aldus Esther de Groot. Bas dacht: laat mij dat eens doen, want het kan ook anders. En zo is het gekomen dat een modeontwerper samen met zijn grafisch partner het logo voor Salon/2 voor hun rekening heeft genomen.  


Salon/Blog: Hoe is jullie persoonlijke stijl terug te vinden in deze samenwerking?
Ester: "Nou, daar hadden Bas en ik het nog over gehad, omdat het best moeilijk is onze stijlen te verenigen. We hebben allebei een hele andere stijl en aanpak. Ik denk dat als we individueel het logo hadden gemaakt je wel iets heel anders zou krijgen qua beeld, maar we vinden dat dit beeld voor Salon/2 goed weergeeft hoe onze ideeën en stijlen zijn samengevoegd."

Salon/Blog: Je moet toch even vertellen waarom we drie komische kinderduo's kunnen onderscheiden in het logo....
Esther: "De keuze voor de drie kindertelevisieduo’s is er eigenlijk onderbewust ingeslopen! We hebben allebei een grote interesse in figuren, poppen, personages....dat soort dingen. En iedereen kent deze duo’s ook. Maar dat is ook meteen de tegenstrijdigheid die we wilden creëren, want als je bekende mode-duo’s zou gebruiken ligt het er meteen weer zo dik bovenop dat het om mode gaat, weet je wel".

Salon/Blog: Vinden jullie dat de mode zichzelf soms te serieus neemt?
Esther: "Ja! Dat is misschien nog wel een betere omschrijving. We wilden een tegenstrijdigheid bereiken tussen het kinderlijke, het komische ten opzichte van dat hele serieuze wat mode en kunst soms kan zijn, inderdaad. Dat vonden we heel belangrijk." 

De volgende editie, de winter/Salon, zal weer een nieuw logo kennen. Wie zal Bas en Esther gaan opvolgen? Wie denkt het nog beter te kunnen? Mocht je het verlangen koesteren de Winter/Salon van een nieuw logo te willen voorzien, zijn inzendingen altijd welkom. Mail naar info@salon1.org